Maatregelen i.v.m. het coronavirus

Op deze pagina plaatsen we alle relevante informatie over de maatregelen i.v.m. het coronoavirus.

Laatste berichten

Klik op de titel van het bericht voor de volledige tekst

Protocol

(laatste versie: 23 september)

Veel gestelde vragen (FAQ)

Als je vragen hebt over school en corona, kijk dan eerst of het antwoord op je vraag op deze pagina staat. Als dat niet zo is, kun je een mail sturen aan communicatie@erasmiaans.nl.

Hoe moet ik mijn wachtwoord voor mijn Erasmiaans-account herstellen?

Als je je wachtwoord vergeten bent, probeer dit dan eerst zelf te herstellen (klik op “wachtwoord vergeten?”).

Als dat niet lukt, neem dan per mail contact op met de ICT-afdeling, dhr. Doolhof (doolhof@erasmiaans.nl) of dhr. Khan (khan@erasmiaans.nl). Noteer in je mail:

  • Je voor- en achternaam
  • Klas
  • Leerlingnummer (7 cijfers, zelfde als in je e-mailadres)
  • Je huidige mobiele nummer
  • Alternatief e-mailadres (bij voorkeur Outlook of Gmail)

Als je een nieuw wachtwoord aanmaakt, moet dit uit minstens 10 karakters bestaan (hoofdletters, kleine letters en cijfers). Je naam mag geen onderdeel zijn van het wachtwoord.

Moet ik ingelogd zijn met mijn Erasmiaans-account in Teams?

Ja, het is verplicht om met je eigen schoolaccount in te loggen i.v.m. de aanwezigheidsregistratie en de privacy van de deelnemers aan de online lessen.

Als je je wachtwoord vergeten bent, probeer dit dan eerst zelf te herstellen (klik op “wachtwoord vergeten?”). Als dat niet lukt, neem dan contact op met de ICT-afdeling, dhr. Doolhof (doolhof@erasmiaans.nl) of dhr. Khan (khan@erasmiaans.nl).

Als dat niet lukt, neem dan per mail contact op met de ICT-afdeling, dhr. Doolhof (doolhof@erasmiaans.nl) of dhr. Khan (khan@erasmiaans.nl). Noteer in je mail:

  • Je voor- en achternaam
  • Klas
  • Leerlingnummer (7 cijfers, zelfde als in je e-mailadres)
  • Je huidige mobiele nummer
  • Alternatief e-mailadres (bij voorkeur Outlook of Gmail)

Wat zijn de regels rond privacy en online lessen?

Privacyverklaring

Voor het gebruik van videobellen in de les geldt de privacyverklaring van Stichting BOOR. Ook gelden het pestprotocol en het sociale-mediaprotocol van de school. Daarnaast heeft de school een aantal aanvullende regels.

Noodzaak van camerabeelden

Het gebruik van de webcam in de les is noodzakelijk:

  • Met de camerabeelden kunnen we de aanwezigheid van leerlingen registreren (wettelijke verplichting).
  • Voor het uitvoeren van goed onderwijs is het belangrijk dat de leerlingen in beeld zijn. Dit maakt de lessen interactiever zodat leerlingen beter kunnen worden begeleid
  • Leerlingen kunnen beter met elkaar samenwerken als de camera aanstaat.

De leraar bepaalt of en wanneer camerabeelden noodzakelijk zijn.

Gedragsregels voor leerlingen in de online les

  1. Je zit op tijd klaar voor de online les.
  2. Je volgt de les in een rustige ruimte.
  3. Je camera staat aan, tenzij de docent anders bepaalt.
  4. Je microfoon staat uit als je niet aan het woord bent.
  5. Je praat en chat alleen over de lesinhoud.
  6. Je doet actief mee met de les.

Voor de docent geldt:

  1. Het bureau (voor zover in beeld) is leeg.
  2. Alleen de documenten die de leraar deelt met leerlingen zijn in beeld.
  3. Er is een rustige (evt. digitaal geblurde) achtergrond.

Opnames

Online lessen worden niet opgenomen.

Door de docent beschikbaar gestelde opnames (van tevoren opgenomen lessen/presentaties) mogen door leerlingen alleen worden gebruikt voor schoolwerk. Opnames worden niet onnodig opgeslagen, bewerkt of gedeeld via sociale media of andere kanalen.

Het in beeld brengen van leerlingen en docenten

Leerlingen en docent thuis

In deze situatie zijn zowel de docent als de leerlingen in hun privéomgeving in beeld. De noodzaak van het geven van goed onderwijs weegt zwaarder dan het belang van privacy. Dat betekent dat zowel de leerlingen als de docent in beeld komen als dit nodig is voor het doel van de les.

Leerlingen in het lokaal, docent thuis

In deze situatie komt de privéomgeving van de leerlingen niet in beeld. De leerlingen zien van elkaar niets anders dan ze in een gewone lessituatie zouden doen. De docent komt in beeld als dit nodig is voor het doel van de les.

Docent is in het lokaal, leerling(en) thuis

Bij het streamen van een les komen leerlingen in het lokaal zo min mogelijk in beeld. Het uitzenden van hun stem is wel toegestaan. De docent komt in beeld als dit nodig is voor het doel van de les.

 

Testadvies kinderen met klachten