(Hoog)begaafdheid
Er lopen op het Erasmiaans veel leerlingen rond met kenmerken van hoogbegaafdheid. Velen gedijen goed in een veilige gymnasiumomgeving waar hoge eisen gesteld worden. Het hoge onderwijsniveau lost een groot deel van de knelpunten die zich in het reguliere basisonderwijs voordoen vanzelf op. Sommige leerlingen hebben toch meer uitdaging of begeleiding nodig. Om deze behoefte goed in kaart te brengen, nemen we in het eerste leerjaar de CBO-screening af. Naar aanleiding van deze testresultaten kunnen we leerlingen aanmoedigen om met het verrijkingsproject mee te doen, om deel te laten nemen aan de peer group, de zogenaamde hb-uren, of één op één begeleiding aan te bieden. De leerlingen hoeven dus niet hoogbegaafd getest te zijn, om deel te nemen aan een van onderstaande mogelijkheden die wij op school bieden.
Verrijkingsproject (voor de onderbouw) en Honours Program (bovenbouw)
Het verrijkingsproject is een onder begeleiding van een docent uit te voeren (onderzoeks)project. Onder lestijd aan mag de verrijker werken aan een eigen gekozen onderwerp/project. Aan het eind van het jaar wordt het verrijkingsproject gepresenteerd aan ouders en docenten op de verrijkingsavond. Leerlingen die een verrijkingingsproject hebben afgerond ontvangen een certificaat na afloop. Mochten de leerlingen in de bovenbouw ook behoefte hebben aan verrijking, kunnen ze zich aanmelden voor het Honours Program. In het Honours Program werkt een leerling aan persoonlijke ontwikkeling op drie verschillende vlakken (cognitief, maatschappelijk en creatief). De leerling wordt door een hierin gespecialiseerde docent begeleid. De leerling geeft invulling aan het Honours Program door deel te nemen aan onderdelen die binnen én buiten het schoolcurriculum vallen. Ook is er ruimte voor het ontwikkelen van eigen invulling. Leerlingen die met goed gevolg het Honours Program hebben doorlopen ontvangen een testimonium bij hun diploma.
HB-uren/peercontact
We bieden leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid de mogelijkheid tot peercontact. In de speciaal ingerichte ruimte onder begeleiding van de HB-begeleiders zijn vinden er elke dag hb-uren plaats. Het doel van dit contact is een plek bieden waar leerlingen elkaar kunnen leren kennen en kunnen spreken over hun ervaringen en behoeften op het gebied van onderwijs en ondersteuning. De bijeenkomsten, een tot vier per week afhankelijk van behoefte, vinden onder lestijd plaats in 2.32. Leerling die zich sociaal niet aanvaard voelen in de klas kunnen veel baat hebben bij deze uren. Ook voor leerlingen die zich vervelen in de les, bieden de hb-uren een leuke afwisseling in de schooldagen.

Individuele ondersteuning
Een beperkt aantal leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid kan problemen ondervinden met het volgen van het reguliere programma. Dit kan zich uiten in slechte resultaten, verveeld gedrag en/of zelfs depressieve gevoelens. Het is dan van belang om te onderzoeken waar dit door veroorzaakt wordt. Als de docent/mentor dit signaleert bij een leerling, wordt de leerling aangemeld bij het zorgteam. Het mogelijk is om hoogbegaafde leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in overleg met de ouders door een interne deskundige te laten begeleiden. Een speciaal hiervoor opgeleide docent voert individuele gesprekken om de leerling tot leren te brengen en extra te motiveren.