Oudercursussen

Latijn, een eerste kennismaking – mw.drs. M.B.C. Bovenberg

Wilt u, als ouder, eens wat meer weten over het (basis)Latijn? In deze cursus wordt u aan de hand van onze methode Latijn, S.P.Q.R.  meegenomen naar de wereld van de Romeinen. Aan bod zullen komen: de beginselen van de grammatica, het lezen van enkele schoolteksten en de cultuur. Vanzelfsprekend zullen ook de verhalen rondom de goden,  het ontstaan van Rome en het Latijn niet ontbreken!

Voortplanting, hoe doen ze het? – dhr. G.J. Vleming MSc

Voortplanting, de wereld is er continu mee bezig. Ik wil u leiden langs alle organismen en hoe zij ‘het’ nu eigenlijk doen. Deze weg leidt langs harpoenen met weerhaken, allergie, verschillen tussen mannen en vrouwen en een neusje voor de juiste partner hebben. En zoveel meer. In de eerste 3 lessen gaan we langs bij bacteriën, schimmels, planten, dieren en mensen. De laatste les wil ik besteden aan wat doen wij als opvoeders. Wat bespreek je en hoe bespreek je het? Dus als u zich durft te storten in de wereld van de voortplanting, zie ik u graag half januari.

Inleiding Relativiteitstheorie – drs. P. Kramer

Is tijdreizen mogelijk? Einstein stelde dat niets sneller kan gaan dan de snelheid van het licht! Om dit te begrijpen moeten we op een hele andere manier gaan kijken naar tijd en ruimte. Tijd blijkt niet voor iedereen hetzelfde te verlopen. Snelheid en massa blijken effect te hebben op tijd en ruimte. Zwaartekracht is geen kracht! Wat gebeurt er als je met haast de snelheid van het licht zou reizen of als de zwaartekracht heel sterk is zoals bij een zwart gat? Wat is eigenlijk een zwart gat? Wat heeft gekromde ruimte ermee te maken? Het wordt allemaal behandeld in deze cursus. Bovendien kunt u uw kind helpen met dit onderwerp als het wordt behandeld bij natuurkunde eind klas 5. Is uw interesse gewekt en staat u open voor een verbazingwekkende werkelijkheid, schrijf u dan in voor de cursus Inleiding Relativiteitstheorie. Wiskundige of natuurkundige voorkennis zijn niet nodig, u moet wel bereid zijn u te laten verrassen.

Grieks voor beginners – mw. B. Schreuders

De Griekse samenleving is de basis van de wereld die we nu kennen. In deze cursus zult u kennis maken met het oud Grieks. In vier avonden zullen we het Grieks leren lezen en basisgrammatica behandelen. Daarnaast zullen we in vertaling enkele teksten lezen die kenmerkend zijn voor de Griekse cultuur en onderdeel zijn van de Griekse mythologie.

Korte verhalen schrijven – dhr. P.J.J. Olde Rikkert – maximaal 8 deelnemers

Houd je van schrijven, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Iedereen kan verhalen vertellen. Maar hoe schrijf je een verhaal zo op dat een lezer geboeid blijft? Hoe creëer je een personage, hoe begin je en hoe maak je het af? In deze cursus word je uitgedaagd om een kort verhaal te schrijven. Aan de orde komen de basisbeginselen van het korte verhaal, zoals de ontwikkeling van het plot, de spanningsboog, de uitbeelding van personages, dialogen, impliciet taalgebruik en ruimte. Aan de hand van verschillende opdrachten en korte verhalen leer je hoe een goed kort verhaal in elkaar zit. Wat werkt in een verhaal en wat kan worden geschrapt? De inspiraties die je tijdens de lessen opdoet, pas je toe op jouw eigen verhaal.

Klassiek Cadeau, wat de Klassieken je kunnen geven. – drs. W.F. Tromp Meesters

We bestuderen een aantal Griekse en Latijnse teksten, zoals we dat in de bovenbouw ook doen (voorkennis van het Grieks en/of Latijn niet nodig!). We kijken wat daarvan de meerwaarde is voor jonge (en in dit geval ook niet meer heel erg jonge) mensen.

  • Close-reading
  • Oog voor details en stilistiek
  • Discipline
  • In hoeverre was de Griekse en Romeinse wereld anders dan de onze, in hoeverre hetzelfde?

We gaan in op het werk van Homerus, de tragediedichters, Herodotus, Ovidius en Horatius.

Filosofie – ir. drs. K. Slurink

Volgens de filosoof Kant is de gehele filosofie terug te leiden tot de beantwoording van één vraag: wie is de mens? Nu is de mens niet alleen een interessant onderwerp om over na te denken, maar ook en vooral diegene die dat denken doet. Alles wat wij mensen menen te weten of alles wat wij menen te moeten doen staat in verband met ons nadenken over iets. Maakt het kunnen denken ons tot bewuste wezens? Wat is denken eigenlijk? Indien denken spreken is, stil voor jezelf of hardop voor een ander, gebeurt het dan niet altijd in een taal? Wat is taal eigenlijk? Wat is het verband tussen taal en cultuur? Wat is ‘de geest van de tijd’. Bestaat er iets buiten het bewustzijn of denken we dat alleen maar? Wat is dan het ‘onbewuste’? Hoe zit het met onze vrijheid om zelf keuzes te maken? Wat is dat ‘zelf’ wat ons gehele leven hetzelfde is, onze identiteit? Steeds weer verdere vragen die opkomen bij tijd en wijle.

Italiaans – Een taal leren is een taal leven! – mw.drs. I. Meccanici

Gaat u op vakantie naar Italië? En wilt u graag uw wereld vergroten, nieuwe mensen leren kennen en veel van de lokale cultuur meekrijgen? In de cursus Italiaans leer je alles wat je nodig hebt voor een onvergetelijke tijd in Italië.

Een vakantie in Italië is op zichzelf natuurlijk al een fantastische ervaring, maar het wordt veel mooier als je de taal spreekt. In vier avonden leer je hoe je iemand begroet, de weg vraagt naar een bezienswaardigheid en hoe je een drankje bestelt op een terras en tal van andere praktische zinnen, zodat je daadwerkelijk een gesprek kunt voeren en de mensen aldaar kunt verstaan.

Ci vediamo in gennaio e febbraio

Rome dromen – drs. J.L. van Sloten

Wie er wel eens aan gedacht heeft de Eeuwige Stad te bezoeken moet zich natuurlijk eerst goed voorbereiden. Rome is een en al geschiedenis en kunst. Kunst die zich steeds weer vernieuwt maar zich immer baseert op de Antieke Oudheid. En een geschiedenis van voortdurende herhalingen en terugblikken.

In deze oudercursus zal de geschiedenis en kunst van Rome worden behandeld tot pakweg het begin van onze jaartelling: dan krijgt Rome, zoals we dat van latere periodes kennen, al vorm. We zullen niet alleen aandacht besteden aan de materiële overblijfselen (gebouwen, beelden), maar ook de literaire getuigen behandelen en bespreken. (Alles wordt in vertaling gelezen.)

Zo komen o.a. aan de orde: de oorsprong en stichting van Rome, de rol van de Etrusken en Grieken, de gestage uitbreiding van het Romeinse Rijk, de republiek, Caesar en natuurlijk keizer Augustus. Belangrijke nevenvraag is wat deze geschiedenis ons vandaag te dag nog te zeggen heeft.

Mythologie en het schoolgebouw – dhr. M. Melsert MA

Ons schoolgebouw ademt verhalen uit de oudheid. Bij binnenkomst kijken strenge goden op je neer. Links een wat warrige man met een olielamp. Overal Latijnse spreuken. Bij de trappen schilderingen, die aan Griekse vazen doen denken, met daaronder voor de leek niet te ontcijferen Griekse teksten.

Maar wat betekent dit allemaal? Welke verhalen worden hier verteld? En waarom worden deze verhalen juist in onze school aangehaald?

Bij deze oudercursus komen we elke week op een andere plek in het gebouw samen en komen de verhalen en achtergronden van een beelden, afbeeldingen en teksten in het schoolgebouw aan de orde. Alles bij elkaar vormt deze cursus een overzicht van de belangrijkste verhalen uit de Griekse en Romeinse mythologie en geschiedenis.